PROJELER HABERLER HAKKIMIZDA EKİP KARİYER İLETİŞİM
TR EN

Reşat Nuri Sahnesi

İSTANBUL

2015

İBB
Kültürel
1.771 m²
Yapım Aşamasında
 

Tasarım Yaklaşımı

Fatih Reşat Nuri Sahnesi Muhsin Ertuğrul’un çabalarıyla, 1961 yılında dönemin Belediye Başkanı Org. Refik Tulga’nın onayı ile askeri barakadan tiyatroya birkaç ayda dönüştürülmüş ve o tarihten sonra önemli hiçbir bakım onarım çalışması yapılmadan günümüze kadar mevcut yapı durumunu korumuştur.
Tarihi dokuda yer alan Reşat Nuri Sahnesi mevcut durumda Atatürk Bulvarı ile ilişkisinde; caddeye yakınlığıyla, İMÇ ve Sağlık ve Sosyal Hizmetler Daire Başkanlığı binası cephe hizalarını bozmaktadır. Cemal Yener Tosyalı Sokak ile ilişkisinde bina sokak dokusu ile arasına otopark boşluğu koymuştur. Bununla birlikte Bozdoğan Kemerine sağır cephesini konumlandırarak dar alanda bu boşluğu atıl alan olarak terk etmiştir.
Tasarım yaklaşımına göre Atatürk Bulvarı orta aksından 30 m’ lik bir hat çekilerek tiyatro binasının cephe sınırları İMÇ ‘nin cephesiyle aynı hizaya getirilmiştir. Cemal Yener Tosyalı Caddesi’ nde sokak – mekan algısı korunarak cephe sokağa hizalanmıştır. Bozdoğan Kemeri ile tiyatro binası arasında 10 m boşluk tasarlanarak fuaye su kemeri ile ilişkilendirilmiştir. Tiyatroya yaklaşırken şeffaf cam kabuk sayesinde Bozdoğan Kemeri ile daha geniş bir açıyla görsel temas sağlanmıştır. Aynı zamanda yansıtıcı cam yüzey izleyicilere farklı açılardan kemeri yansıtmaktadır. Cemal Yener Tosyalı Caddesi’nde de cam yüzeylerin önüne görsel konfor sunmak için dışarıdan ızgara paslanmaz çelik perdeler takılmıştır.

Bina; ortada sahnenin bulunduğu kutu, kutunun arkasına eklenen servis birimleri ve tüm bunları 3 taraftan saran fuaye ve sirkülasyon alanı olmak üzere 3 parçadan oluşmaktadır. Dış kabuk dış perdeleri ile kontrollü ve şeffaf bir şekilde fuaye-sirkülasyon alanını çevrelerken, sahne kutusu ve servis alanları sağır cephelidir.

 

          Yapı kütlesi tasarlanırken bitişiğinde bulunan ve tasarım sürecinde en fazla dikkate alınan yapı hiç kuşkusuz Bozdoğan Su Kemeri olmuştur. Bu anlamda var olan yapının kemer ile ilişkisi incelenmiş ve aradaki mesafenin 3,41 m olduğu gözlenmiştir. Yeni yapı tasarlanırken ise kemerin görünürlüğünü arttırabilmek ve biraz daha ferahlatabilmek için bu mesafe 10 m’ye çıkarılmıştır. Su kemerinin dışında yapının yakınında yer alan ağaçlar da önemsenmiştir. Yapının arka cephesinde bulunan tescilli ağaç ve tescilsiz diğer ağaç yerinde tutularak korunmuştur, kütle oluşumunda ağacı korumanın da etkisi olmuştur. Mevcut bina cephesinde yer alan hat levhası korunarak; servis birimlerinin yer aldığı kütlenin Cemal Yener Tosyalı Caddesine bakan cephesinde sergilenmesi sağlanmıştır. Bina tasarımında 3 farklı kütle ve işlevden oluştuğu vurgulanmıştır. Bu nedenle kütleler farklı yüksekliklerden oluşmaktadır.

Yapının toplam inşaat alanı 1771 m²  toplam yüksekliği ise 9.30 m’ dir. Bünyesinde ihtiyaca göre büyüklüğü ve seyirci kapasitesi değişebilen bir sahne (460 m²), sahne ile ilişkili teknik birimler ve ofisler yer almaktadır.  Reşat Nuri Sahnesinde Şehir Tiyatrocuları Ekibi’ nin talepleri ile mevcut sabit İtalyan tarzı sahne tasarımından vazgeçilerek yeni ihtiyaçları karşılayabilecek esnek meydan sahnesi kurgulanmıştır. Hareketli sahne 5 parçadan oluşmaktadır. Gerektiğinde sahne derinliği artırılabilmekte ve İhtiyaca göre ön sahne aşağı inerek orkestra çukurunu oluşturmaktadır. Sahnenin 4 tarafına yerleştirilen teleskopik tribünler açılıp-katlanarak Performans salonunun esnek kullanımına olanak sağlamaktadır. Sahneler zemin kotuna indiğinde ve teleskopik tribünler katlandığında 460 m² lik kullanım alanı oluşmaktadır. Hareketli sahne ve teleskopik tribünler sayesinde farklı kullanımlara olanak sağlamaktadır.
LİDER
Arslan Doğan - Şehir Plancısı
Aytaç Ülkebaş - Şehir Plancısı
 
PROJE KOORDİNATÖRÜ
Mehmet E. Vaizoğlu - Y. Mimar
 
PROJE LİDERİ
Özlem Çoban Tepe - Y.Mimar
 
PROJE EKİBİ
Ayşenur Paker Binici - Y.Mimar
Bilal Binici - Mimar
Nur Sarımurat - İç Mimar
Ozan Can Özübal - Şehir Plancısı
 
 
Başa Dön